Disse generelle vilkår og betingelser er en del av avtale mellom Fredrikstad kommune ved virksomhet Parkering og transport («virksomheten») som tilbyder av tjenester gjennom Fredrikstad P applikasjon, og brukeren («kunden»), og de regulerer forhold, rettigheter og plikter mellom de to partene. Tjenesten gis kunden gjennom Fredrikstad P applikasjon («appen»). Kunden samtykker til og aksepterer disse vilkår og betingelser ved å registrere seg og/eller oppdatere appen.
Tjenesten tilbys i henhold til norsk lov, i samsvar med eventuelle individuelt avtalte vilkår og betingelser, disse generelle vilkår og betingelser og særskilte vilkår og betingelser som er del av disse generelle vilkår og betingelser.
Virksomheten forbeholder seg retten til å endre disse generelle vilkår og betingelser. I så tilfelle skal virksomheten umiddelbart informere kunden og gjøre den nye versjonen av de generelle vilkårene og betingelsene tilgjengelig for kunden. Dersom kunden deretter fortsetter å benytte tjenestene skal kunden anses å ha akseptert endringene.
Partene er enige om at dersom en bestemmelse av disse vilkår og betingelser anses ugyldig eller ikke kan håndheves skal slik bestemmelse og de øvrige vilkår og betingelser gjelde i tillatt utstrekning.
Gjeldende generelle vilkår og betingelser er til enhver tid tilgjengelig i appen.
I disse vilkår og betingelser, og i forbindelse med tjenesten, skal definerte ord og uttrykk ha den betydning som er angitt nedenfor. Definisjoner kan også finnes andre steder i generelle vilkår og betingelser og særskilte vilkår og betingelser som er integrert del av disse generelle vilkår og betingelser.
«Appen» betyr Fredrikstad P applikasjon
«Virksomheten» er Parkering og transport, Fredrikstad kommune
«Kunden» er brukeren.
"Partene" er Parkering og transport, Fredrikstad kommune (virksomheten) og brukeren (kunden).
«Avtalen» er avtale mellom virksomheten og kunden, der partens forhold, rettigheter og plikter er regulert med disse vilkår og betingelser.
«Tjenestene» betyr parkeringstjenester, ladetjenester, AutoPark-tjenester og andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner som leveres gjennom appen.
«Parkeringstjenesten» betyr tjeneste som virksomheten tilbyr til kunden og som gir kunden mulighet til å benytte en parkeringsplass for parkering av kjøretøy i en begrenset eller ubegrenset («løpende») tidsperiode, i henhold til parkeringsregulering på aktuelle stedet.
«Start parkering» betyr bestilling av parkeringstjeneste eller ladetjeneste - parkering med lading, som gir kunden mulighet til å benytte en parkeringsplass for parkering av kjøretøy eller for parkering med lading av kjøretøy, uansett om kjøretøy er parkert/lades på parkeringsplassen eller ikke.
«Betaling for parkering» betyr betaling for bestilt parkeringstjeneste, uansett om kjøretøy er parkert på parkeringsplassen eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode.
«Parkeringsavgift» betyr den avgift som kunden betaler for bestilt parkeringstjeneste, uansett om kjøretøy er parkert på parkeringsplassen eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode.
«Parkeringstid» betyr tidsperiode for bestilt parkeringstjeneste, og parkeringstiden kan være begrenset forskudd (kunder starter/bestiller parkeringstjenesten for en begrenset tid) eller løpende (kunden starter/bestiller parkeringstjenesten for en ubegrenset periode, og bestemmer selv når tjenesten skal avsluttes). Bestilt parkeringstid må være i samsvar med parkeringsregulering på det aktuelle stedet.
«Sett parkeringstid» betyr justering av tidsperiode for bestilt parkeringstjeneste, som kunden begrenser på forhånd.
«Løpende parkeringstid» betyr den tidsperioden som starter når kunden bestiller parkeringstjenesten for ubegrenset periode, og som avsluttes når kunden bestemmer å avslutte tjenesten.
«Ladetjenester» betyr tjenester som virksomheten leverer til kunden og som gir kunden mulighet til å parkere og lade kjøretøy samtidig («ladetjeneste - parkering med lading») eller gir kunden mulighet til å kun lade kjøretøy («ladetjeneste - kun lading»), i en bestilt begrenset tidsperiode, i henhold til gjeldende regulering på stedet.
«Ladetjeneste - parkering med lading» er den ladetjenesten som virksomheten leverer til kunden og som gir kunden mulighet til å parkere og lade kjøretøy samtidig, i en bestilt begrenset tidsperiode, i henhold til gjeldende regulering på stedet, uansett om kjøretøy er parkert og lades på parkeringsplassen eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode. Denne tjenesten gjelder ikke i våre P-hus.
«Ladetjeneste - kun lading» er den ladetjenesten som virksomheten leverer til kunden og som gir kunden mulighet til å kun lade kjøretøy, i en bestilt begrenset tidsperiode, i henhold til gjeldende regulering på stedet, uansett om kjøretøy er parkert og lades på parkeringsplassen eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode. Denne tjenesten gjelder i våre P-hus.
«Betaling for ladetjeneste - parkering med lading» betyr betaling for den bestilte aktuelle ladetjenesten («ladetjeneste-parkering med lading»). Prisen inkluderer samtidig potensiell parkering med lading, uansett om kjøretøy er parkert og lades på parkeringsplassen eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode.
«Betaling for ladetjeneste - kun lading» betyr betaling for den bestilte aktuelle ladetjenesten («ladetjeneste - kun lading»). Prisen gjelder kun for potensiell lading, uansett om kjøretøy er parkert og lades på parkeringsplassen eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode.
«Ladeavgift» betyr den avgift som kunden betaler for bestilt ladetjeneste, uansett om kjøretøy lades eller ikke, tilsvarende til og beregnet på grunnlag av bestilt tidsperiode.
«Andre tjenester» betyr samling av produkter, tjenester og funksjoner, som kunden kan benytte gjennom appen.
«AutoPark» inkluderer følgende tjenester AutoPark avtale i P-hus og AutoPark leieavtale i P-hus.
«Våre P-hus» er parkeringshus virksomheten tilbyr tjenester i.
«AutoPark anlegg» er parkeringsanlegg som har monterte kameraer som leser registreringsskilt av kjøretøy.
«Registreringsnummer» er det kjennemerket som står på kjøretøyets registreringsskilt, som kunden bestiller tjenestene på.
"Hjemmesiden" betyr Fredrikstad kommunens hjemmeside www.fredrikstad.kommune.no
«Parkeringsportalen» betyr nettleser-versjon av appen. Man logger seg på appen via Fredrikstad kommune sin hjemmeside. URL-adresse er fredrikstad-permit.giantleap.no/user
Virksomheten tilbyr et elektronisk system for parkeringstjenester, ladetjenester og flere andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner.
En forutsetning for at kunden skal få tilgang til tjenestene er at kunden registrerer seg som bruker av appen, registrerer et betalingskort, velger en tjeneste, oppgir nødvendig informasjon, og registrerer kjøretøy eller finner registreringsnummeret på aktuelle kjøretøy (dersom det er flere registreringsnummer/kjøretøy registrert i appen). Virksomheten forbeholder seg retten til å avslå en registrering.
Retten til å bruke appen varer gjennom hele avtaleperioden og så lenge kunden har en aktiv brukerkonto og utfører sine plikter i henhold til avtalen (herunder disse generelle vilkår og betingelser og særskilte vilkår og betingelser som er del av disse generelle vilkår og betingelser).
Appen/tjenestene er vanligvis tilgjengelige 24 timer i døgnet, med unntak av nødvendig tid til planlagte avbrudd for oppgraderinger, modifikasjoner og vedlikehold. Kunden erkjenner at programvaren aldri kan testes i alle mulige situasjoner og at det kan forekomme avvik fra avtalt funksjonalitet og uventede feil og forstyrrelser. Virksomheten forbeholder seg retten til å oppdatere appen og tjenestene med nye funksjoner eller på annen måte endre disse, for eksempel, for å tilpasse det til ny teknologi, nye sikkerhetskrav eller nye administrative prosedyrer.
All opphavsretten (herunder retten til dataprogrammer, kildekoder, objektkoder og algoritmer) og andre immaterielle rettigheter (herunder varemerker og patentrettigheter) knyttet til appen og tjenestene og innholdet, er eid eller lisensiert av Fredrikstad kommune og/eller deres leverandører og samarbeidspartnere. Ingen slike rettigheter er overført til kunden i kraft av denne avtalen. Kunden kan ikke bruke appen og tjenestene eller deres innhold for kommersielle formål. Kunden kan ikke kopiere, distribuere, selge, publisere, overføre, låne ut, underlisensiere, modifisere, eller på annen måte disponere over eller gjøre noe med programvaren som inngår i appen og tjenestene. Kunden kan ikke engasjere seg i omvendt utvikling, dekompilering, demontering eller på annen måte forsøke å få tilgang til programvarens kildekode.
Kunden skal sørge for at all informasjon og materiale som er overført til appen og tjenestene ikke inneholder skadelige elementer eller kildekode eller skadelig programvare (for eksempel virus, ormer og trojanske hester). Kunden skal sørge for at opplysninger som kunden laster opp til appen eller gjør tilgjengelig via appen, ikke krenker tredjeparts immaterielle rettigheter eller på noen måte er i strid med lov, forskrift eller andres rettigheter.
Avtalen gir kunden rett til å benytte tjenester og plikt til å betale for bestilte parkeringstjenester, ladetjenester og andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner som tilbys mot avgift gjennom appen.
Priser for aktuelle parkeringstjenester, ladetjenester og andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner fremgår av Fredrikstad kommunens egenbetalingshefte. Prisene er tilgjengelige i appen.
Aktuelle avgifter (dersom aktuelt) avhenger av tidsperiode for bestilt parkeringstjeneste og ladetjeneste, og kommer i tillegg til, og er ikke inkludert i prisene og avgifter for andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner.
Fredrikstad kommune forbeholder seg retten til å endre sine priser. Slike endringer blir publisert i appen.
Kunden må registrere et betalingskort for å kunne benytte seg av tjenesten. For produktene kunden kjøper via appen godtar kunden at det registrerte betalingskortet belastes med de til enhver tid gjeldende priser, inklusive avgifter og tjenesteavgifter. Det er kundens ansvar at det registrerte betalingskortet er gyldig, har dekning og ikke er sperret.
Ved bruk av appen, sjekker betalingsformidler om det er penger/dekning på konto til brukeren før bestilling av tjeneste kan gjennomføres. Dette skjer ved at det blir reservert et mindre beløp på kortet som blir tilbakeført av betalingsformidler, det kan gå opp til tre virkedager før beløpet er tilbake på brukers konto.
Betaling gjøres ved å belaste kundens registrerte betalingskort.
I tilfeller hvor man bestiller tjenesten ved «Løpende parkeringstid», avhenger pris av tidsperiode for bestilt tjeneste og den endelige prisen blir beregnet straks etter bestilt tjeneste er avsluttet. Det er kundens ansvar å avslutte bestilt tjeneste.
I tilfeller hvor man bestiller tjenesten ved «Sett parkeringstid», avhenger pris av bestilt tidsperiode.
I tilfeller når betaling gjennomføres via manuell faktura, blir et fakturagebyr lagt til ved utsendelse av fakturaen. Det påløper purregebyr dersom fakturaen ikke blir betalt innen forfall.
Kunden skal alltid overholde gjeldende lover og forskrifter, regler fastsatt av Fredrikstad kommune, disse vilkår og betingelser og som ellers gjelder i forhold til kundens bruk av appen og i forbindelse med den aktuelle tjenesten og parkeringsplassen.
Kunden skal sørge for at nøyaktig informasjon om aktuelle kjøretøy, betalingskort, takstgruppe/sone og annen informasjon som er nødvendig for å bruke appen er registrert i appen til enhver tid. Det er kundens ansvar å kontrollere at den registrerte informasjonen er korrekt. Virksomheten er ikke under noen omstendighet ansvarlig for feilaktig registrert informasjon, uavhengig av registreringsmåte.
Kunden skal sørge for at betalingskortet som er registrert i appen er gyldig, ikke er blokkert og at den tilknyttede kontoen, om noen, har tilstrekkelig dekning.
Dersom tjenesten ikke virker eller er utilgjengelig, er det kundens ansvar å sørge for betaling på annen måte. Ved kjøp er det kundens ansvar å registrere korrekt takstgruppe/sone samt kjøretøyets registreringsnummer.
Kunden skal sørge for at mobiltelefon eller annet teknisk utstyr som brukes av kunden fungerer tilfredsstillende og til enhver tid er kompatibelt med tjenestene og appen. Kunden er også ansvarlig for å sørge for at appen er oppdatert.
Kunden skal gi virksomheten beskjed om eventuelle andre forhold av betydning for disse vilkår og betingelser, inngått gjennom avtalen og/eller levering av disse tjenestene.
I tillegg til det som er fastsatt i disse vilkår og betingelser skal kunden overholde eventuelle instrukser som gis av appen eller virksomheten fra tid til annen.
Kunden er selv ansvarlig for å forsikre seg om at det opprettes gyldig tjeneste. Dersom tjenesten blir bestilt/startet manuelt, må den stoppes manuelt. Dersom tjenesten bestilles/startes automatisk med nummergjenkjenning, plikter kunden å påse at dette faktisk har skjedd, samt at tjenesten stoppes ved utkjøring.
Kunden skal sørge for at kjøretøyets registreringsskilt er vasket, slik at kameraet kan lese det.
Kunden skal ikke bestille/starte en tjeneste i appen på parkeringsplasser hvor denne tjenesten er gratis, eller gjøre noe annet relaterte til det, med mindre vilkår og skilting på plassen tilsier det. Men hvis kunden likevel gjør det, da skal kunden sørge for å avslutte den bestilte tjenesten.
Kunden skal ikke bestille/starte en tjeneste manuelt i appen eller betale for tjenesten på betalingsautomat, dersom kunden har opprettet avtale fra tidligere som gjør at betaling for denne aktuelle tjenesten er gratis, eller gjør at betaling for denne aktuelle tjenesten trekkes automatisk.
Når kamera leser kjøretøyets registreringsskilt i AutoPark anlegg, mottar kunden et push-varsel i appen om at kjøretøy er lest inn og ut. Hvis dette push-varsel/meldingen ikke kommer, er det kundens ansvar å gå inn i appen og sjekke at alt er i orden med bestilt tjenesten, og eventuelt starte eller stoppe tjenesten manuelt selv. Dette kan skyldes bla registreringsskiltet ikke var lesbart på dette tidspunktet kunden passerte inn eller ut. Da er det kundens ansvar å gå inn i appen og starte/stoppe parkeringen selv.
Det er kundens ansvar å sjekke om det gjennomføres lading av bilen på ladeplass ved bestilt ladetjeneste.
Kunden skal uten opphold varsle virksomheten dersom:
Kunden er ansvarlig for eventuelle skader eller tap som forårsakes av:
Kunden skal holde Fredrikstad kommune skadesløs fra:
Virksomheten har plikt å oppdatere og publisere i appen:
Fredrikstad kommune er ikke ansvarlig for eventuelle skader eller tap hos kunden som forårsakes av:
Fredrikstad kommune er ikke under noen omstendigheter ansvarlig for indirekte skader eller følgeskader som f.eks. tap av fortjeneste. Fredrikstad kommune er ikke ansvarlig for eventuelle skader i forhold til kundens relasjon med en tredjepart.
Fredrikstad kommune vil ikke akseptere tilbakebetalingskrav for eventuelle skader eller tap i alle tilfeller hvor Fredrikstad kommune ikke er ansvarlig.
Behandling av personopplysninger er i Norge regulert i en egen lov, Lov om behandling av personopplysninger av 20.07.2018 med tilhørende forskrifter. Dette regelverket oppstiller krav til behandling av personopplysninger, og ivaretar kundens rett til å bli beskyttet mot unødvendig innblanding i kundens privatliv. Samtidig gir den kunden mulighet til å få kontroll og oversikt over opplysninger og informasjon virksomheter har om kunden.
Fredrikstad kommune behandler personopplysninger i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og regler. For at kunden skal kunne benytte seg av tjenesten, må kunden oppgi visse opplysninger som blir lagret. Opplysningene som virksomheten mottar om kunden vil brukes for å administrere kundeforholdet og våre forpliktelser i samsvar med disse vilkårene.
Behandlingsgrunnlag for behandlingen av kundes personopplysninger er avtalen. Personopplysninger som behandles består av opplysninger som er registrert via app, kameraløsning, nettside, Virksomhetens/Fredrikstad kommune sin kundeservice og gjennom henvendelser fra kunden. Behandling av opplysningene er nødvendig for å kunne oppfylle avtalen med kunden, å kunne legge til rette for en effektiv tjeneste, levere tjeneste, sikre at søknad og kjøp av tjenester og produkter foregår på en brukervennlig og sikker måte og kontinuerlig forbedring av tjenesten.
All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering, eller en kombinasjon av ulike bruksmåter, er underlagt særskilte regler blant annet i personopplysningsloven. Fredrikstad kommune kan la samarbeidspartnere stå for den tekniske delen av databehandlingen. Samarbeidspartnere vil få de opplysningene som er nødvendig for å gjennomføre autentisering av en bruker for å kunne gjøre oppslag i dataregistre. Fredrikstad kommune er ikke ansvarlig for tap av data, utlevering av data eller andre tap som skyldes diskhavari, manglede sikkerhetskopi eller svikt i de digitale ressursene.
Personopplysningene som kan være lagret er: mobilnummer, e-post, navn og bostedsadresse, avtalehistorikk-start og sluttdato, registreringsnummer på kjøretøy, kortnummer, kjøp- og transaksjonshistorikk. Kunden har rett til å be om innsyn i hvilke opplysninger som er registrert om kunden. Personopplysninger blir kun lagret i den perioden som er nødvendig for å overholde enhver rettslig forpliktelse som er relevante, slik som avtale, tvist eller en rettslig prosess. En del av opplysninger oppbevares etter det aktuelle regelverket. Opplysninger som er nødvendige for kjøpsformål/kjøpstransaksjoner må Virksomheten iht. regnskapslovgivningen oppbevare i 5 år.
Kunden erkjenner og samtykker til at Fredrikstad kommune rapporterer misbruk av tjenestene, ulovlige aktiviteter, uredelig eller upassende oppførsel og/eller mistanker om dette til politiet eller annen kompetent myndighet. På direkte forespørsel fra offentlige etater (eks. Politi, Skatteetaten) - der disse har lovhjemmel for å kreve opplysninger som er registrerte - vil virksomheten kunne gi fra seg etterspurt informasjon. Det kan også gis data til forskningsrelaterte formål.
Ved mangelfull tjeneste eller uriktig avgift skal kunden umiddelbart sende skriftlig klage til Fredrikstad kommune. Klagen sendes elektronisk, via skjema «Parkering - klage på P-app, parkeringsavtaler eller fakturering av parkering» som er tilgjengelig på hjemmesiden. Klagen kan alternativt sendes til postmottak@fredrikstad.kommune.no. Kunden skal sende sin klage umiddelbart, alternativt fra da kunden ble kjent med, eller burde ha fått kjennskap til, og senest innen 30 dager fra da den aktuelle tjenesten ble påbegynt eller uriktig avgift/gebyret ble fastsatt.
Klagen skal klart angi type mangel eller feil og opplysninger om kunden som kreves i klageskjema. Kunden skal gi rimelig hjelp til Fredrikstad kommune i forbindelse med en eventuell undersøkelse i forbindelse med klagen. Klager på mangelfull tjeneste og uriktig avgift håndteres og avgjøres i dialog med Fredrikstad kommune. Enhver tvist, uenighet eller krav som følge av eller i forbindelse med partenes forhold, med inngått avtale, eller brudd, opphør eller ugyldighet av denne, skal primært løses ved frivillig avtale mellom partene. Dette punktet skal gjelde også etter oppsigelse av avtale.
Ved bruk av appen skal kunden starte en av tilbudte parkeringstjenester ved å registrere et betalingskort og å velge en gruppe av parkeringstjenester (f.eks. «Autopark», «Andre tjenester», «Start Parkering»)
Gjennom appen kan kunden bestille parkeringstjeneste med valg «Start parkering», deretter finner kunden riktig sone for aktuell parkeringsplass i del «Velg sone» og skriver registreringsnummer i del «Velg kjøretøy» for aktuelle kjøretøy eller velge registreringsnummer av aktuelle kjøretøy, dersom det er lagt til flere kjøretøy. Etter det velger kunden parkeringstid, det blir «Løpende parkeringstid» eller kunden velger «Sett parkeringstid». Parkeringstjenesten er bestilt når kunden trykker på felt «Videre» («Start parkering»).
For å være sikker på at parkeringstjenesten er startet på riktig måte skal kunden kontrollere at en bekreftelse om den startede parkeringstjenesten er mottatt via appen.
Kunden skal sørge for å starte parkeringstjenesten riktig, ved å angi kjøretøyets registreringsnummer for det aktuelle kjøretøyet og den ønskede parkingsplass sin takstgruppe/sone. Kunden er ansvarlig for å sørge for at registreringsnummer og takstgruppe/sone som er angitt av kunden er riktig.
Kunden er ansvarlig for å sørge for at bestilt parkeringstid er i samsvar med parkeringsregulering på det aktuelle stedet.
Kunden skal sørge for at en startet parkeringstjenesten blir avsluttet. Dersom kunden ikke har oppgitt foreløpig sluttid eller total parkeringstid da parkeringstjenesten ble startet, er kunden alltid ansvarlig for å avslutte parkeringstjenesten manuelt.
I forbindelse med parkeringstjenesten tilbyr virksomheten gjennom appen visse tilleggstjenester og funksjoner. For eksempel et push-varsel om at kunden ikke avsluttet løpende parkeringstid. Kunden er alltid ansvarlig for å avslutte en løpende parkeringstid som er startet via appen, uavhengig av om kunden har mottatt push-varsel eller ikke.
Dersom appen ikke er tilgjengelig eller er ute av funksjon når kunden skal bestille parkeringstjeneste og andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner (f.eks. på grunn av årsaker som kan henføres til mobiltelefon eller annet teknisk utstyr som benyttes av kunden, eller svikt, avbrudd eller forsinkelse i telefon, internett eller andre kommunikasjonsnettverk), blir ikke parkeringstjenesten levert til kunden og hvis kunden fortsatt ønsker å nytte aktuelle parkeringsplass, skal kunden sørge for riktig betaling på annen måte instruert av virksomheten (f.eks. ved betaling på aktuell p-automat).
Kunden er ansvarlig for eventuelle ileggelser for feilparkering (som kan bli varslet eller innkrevd i forbindelse med parkeringsovertredelser), og betaling av disse.
Kunden skal alltid overholde gjeldende lover og regler, og de regler og parkeringsvilkår som til enhver tid er fastsatt av Fredrikstad kommune, eller som ellers gjelder i forbindelse med ønsket parkeringsplass.
Gjennom appen kan kunden bestille «ladetjeneste - lading» som gjelder kun i våre P-hus eller «ladetjeneste-parkering med lading» som gjelder de andre ladepunktene (gjelder ikke i P-hus) deretter velger kunden riktig sone/parkeringsplass eller ledig ladepunkt, og skriver reg.nummer i feltet for «Velg kjøretøy». Ladetjenesten er bestilt når kunden trykker på felt «Start lading».
Opplysninger om nye løsninger vedrørende ladetjenester blir publisert på vår hjemmeside eller appen.
Vilkår og betingelser for parkeringstjenesten som er angitt over gjelder med nødvendige endringer for ladetjenesten, men startet og avsluttet parkeringstjenesten skal henholdsvis bety startet og avsluttet ladetjenesten.
Kunden skal alltid overholde gjeldende lover og forskrifter, og regler fastsatt av Fredrikstad kommune, eller som ellers gjelder i forhold til kundens lading av kjøretøyet og i forbindelse med gjeldende regler på aktuelle stedet.
Hvis appen ikke er tilgjengelig eller er ute av funksjon når kunden skal bestille parkeringstjeneste, ladetjeneste og andre relaterte produkter, tjenester og funksjoner (for eksempel på grunn av årsaker som kan henføres til mobiltelefon eller annet teknisk utstyr brukt av kunden, eller feil, avbrudd eller forsinkelse i telefon, internett eller annet kommunikasjonsnettverk), blir ikke tjenesten levert til kunden og hvis kunden fortsatt ønsker å nytte tjenesten, skal kunden besørge riktig betaling på annen måte instruert av virksomheten.
Kunden er ansvarlig for skader forårsaket av kunden, av kundens kjøretøy eller annen eiendom, i forbindelse med ladning av kundens kjøretøy.
Det er kundens ansvar å sjekke om det gjennomføres lading av kjøretøyet på ladeplass.
Kunden skal uten opphold varsle virksomheten dersom finner at ladestasjoner ikke virker eller virker med feil eller er usikker på om de virker riktig.
En AutoPark avtale gjelder kun i våre P-hus. Våre P-hus inneholder kameraer som leser registreringsskilt av kjøretøy («AutoPark anlegg»). Liste over våre P-hus og blir publisert i appen.
Dersom kunden kjører med et kjøretøy inn i ett av våre P-hus, og samtidig ikke har opprettet AutoPark avtale, ikke bestiller tjenesten manuelt i appen, heller ikke betaler tjenesten på automat, blir kunden fakturert senere og får i tillegg et fakturagebyr.
Kunden kan være privatperson eller bedrift.
Kunden kan ikke slette AutoPark avtale, det er kun virksomheten som kan slette en AutoPark avtale etter å ha mottatt en henvendelse om sletting fra kunden eller på eget initiativ, i samsvar med disse vilkår og betingelser. Kunden som bruker AutoPark tjenester kan bare stoppe avtale eller redigere opplysninger (f.eks. legge til kjøretøy/reg.nummer, fjerne kjøretøy).
Kunden har rett til å gå fra avtalen ved å gi melding til virksomheten innen 14 dager fra godkjent registrering, iht. Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven). I dette tilfellet, hvis kunden trekker seg tilbake fra avtalen, blir kunden da belastet for brukte tjenester i den gjeldende perioden, i samsvar med vanlige regler og priser på aktuelle stedet.
Avtalen er gyldig fra det tidspunkt kunden registrerer den og inntil den sies opp i samsvar med disse vilkårene, eller som på annen måte er skriftlig avtalt.
Oppsigelse av avtalen skal skje skriftlig og i samsvar med disse vilkår og betingelser og gjeldene regelverk. Oppsigelse av avtalen (uansett grunn) skal ikke påvirke noen rettigheter og/eller forpliktelser pådratt av en part før den dato avtalen sies opp.
Virksomheten kan si opp avtalen med kunden med skriftlig varsel dersom virksomheten ikke lenger tilbyr tjenesten, endrer tjenesten vesentlig eller av andre årsaker ikke oppretteholder tjenesten.
Virksomheten kan umiddelbart stanse kundens tilgang til tjenestene, stenge kundens brukerkonto og/eller si opp avtalen med umiddelbar virkning dersom:
Kunden kan si opp avtalen gjennom skriftlig henvendelse til virksomheten. Dersom kunden har valgt en produktpakke som kunden betaler helt eller delvis en fast månedspris for, er det kundens ansvar å si opp avtalen hvis det registrerte kjøretøyet selges, midlertidig avregistreres, eller ellers ikke brukes. Fredrikstad kommune har ikke ansvar for å kontrollere at et kjøretøy registrert i appen har blitt midlertidig avregistrert.
Ved opphør av avtalen bortfaller ikke partenes uoppgjorte forpliktelser overfor hverandre, herunder kundens utestående betalingsforpliktelser.
Kunden kan ikke overdra sine rettigheter og/eller forpliktelser i henhold til avtalen uten Fredrikstad kommunes skriftlige forhåndssamtykke.
Fredrikstad kommune har rett til å overdra, helt eller delvis, sine rettigheter og/eller forpliktelser uten kundens samtykke.
Les vilkårene for avtalen når godkjenning av vilkårene kommer opp, før kjøpet gjennomføres.
AutoPark avtale i P-hus er tjeneste som automatisk trekker parkeringsavgift i AutoPark anlegg.
Kunden registrerer en AutoPark avtale i P-hus for hvert av sine kjøretøy. Ved inn- og utkjøring i våre P-hus registrerer kamera kjøretøyets registreringsskilt. På denne måten blir parkeringstjeneste bestilt. Bankkortet kunden har registrert blir belastet automatisk for parkeringstjenesten.
Kunden kan registrere kun 1 kjøretøy pr avtale. Ved registrering hos flere brukere vil systemet alltid velge den siste registrerte avtalen. Parkering med registrert kjøretøy skal ikke startes manuelt hos annen bruker når kjøretøyet er registrert i avtale. Dette fører til dobbel betaling.
Å opprette AutoPark avtale i P-hus kreves et gyldig betalingskort lagt inn i appen eller på hjemmesiden/parkeringsportalen. Det er satt et mindre beløp per i dag for å tegne avtalen slik at kunden må legge inn et gyldig betalingskort ved tegning av avtalen. Priser og endringer i priser vedrørende avtalen blir publisert på hjemmesiden evt. appen.
Når kamera leser registreringsskiltet på kjøretøyet skal kunden motta et push-varsel i appen om at kjøretøy er lest inn eller ut. Hvis dette push-varsel/meldingen ikke kommer, er det kundens ansvar å gå inn i appen og starte eller stoppe parkeringen selv. Årsaken til at kunden ikke får varsel kan være at registreringsskiltet ikke var lesbart på det tidspunktet kunden kjørte inn eller ut. For å motta push-varsler fra appen må kunden ha aktivert dette i innstillingene på telefonen.
Med AutoPark avtale i P-hus skal ikke betalingsautomat benyttes i tillegg, heller ikke startes manuell betaling i appen eller hos annen aktør, med mindre registreringsskiltet på kjøretøyet ikke ble lest/registrert. Dette er forskjellige betalingsløsninger. Benyttes betalingsautomat i tillegg eller startes manuell betaling i appen eller hos annen aktør i tillegg, vil dette kunne føre til dobbel betaling.
Avtalen må registreres før innkjøring i våre P-hus. Registreres avtalen etter innkjøring må parkeringstjeneste betales på automat, eller manuelt i appen eller kunden blir fakturert senere og i tillegg får et fakturagebyr.
AutoPark avtalen i P-hus blir fornyet automatisk, hvert 10. (tiende) år, inntil kunden stopper den, eller virksomheten sletter (etter mottatt henvendelsen om sletting fra kunden eller på eget initiativ, i samsvar med disse vilkår og betingelser).
AutoPark leieavtale er tjeneste for de som ønsker å tegne leieavtale for parkeringstjeneste, som gjelder i noen av våre P-hus. Liste over parkeringshus hvor denne avtalen gjelder er publisert i appen.
Kunden kan legge til to registreringsnummer pr avtale, men kun ett av kjøretøyene går på avtalen av gangen. Kunden slipper dermed å bytte registreringsnummer på avtalen. Hvis kunden kjører inn i en av de aktuelle våre P-hus med begge bilene samtidig, vil første kjøretøyet som kjører inn gå på avtalen, mens det andre kjøretøyet vil belastes normal takst ved å velge en av vanlige måter å betale for parkeringstjeneste, i samsvar med gjeldende parkeringsregulering på aktuelle stedet. Dersom det kjøretøyet ikke har registrert en Autopark-avtale må parkeringstjeneste betales via de tilgjengelige betalingsalternativene: manuell registrering i app, betalingsautomat, faktura, eller «Pay at home» betaling innen 48 timer (har man ikke gjort det, kommer faktura med gebyr), i samsvar med gjeldende parkeringsregulering på aktuelle stedet.
Innenfor tjenesten «AutoPark leieavtale i P-hus» kan kunden velge en av disse alternativene:
Appen tilbyr også andre tjenester. Det kan forventes at antall og innhold av disse blir større og endret etter hvert. Lista av disse tjenestene blir publisert i appen.
Kunden har rett til å gå fra avtalen ved å gi melding til virksomheten innen 14 dager fra godkjent registrering, iht. Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven). I dette tilfellet, hvis kunden trekker seg tilbake fra avtalen, blir kunden da belastet for brukte tjenester i den gjeldende perioden, i samsvar med vanlige regler og priser på det aktuelle stedet.
Med denne avtalen kjøper kunden parkeringstjenesten for bobil, pr døgn på anviste bobilplasser. Det er publisert i appen på hvilke parkeringsplasser denne tjenesten gjelder.
For å bruke denne tjenesten må kunden skrive inn riktig registreringsnummer i avtalen slik at kontrollører kan sjekke at parkeringstjeneste for bobil er betalt. Kunden kan også bli bedt om å vise frem mobilen med kjøpt avtale ved kontroll.
Parkeringstjenesten for bobil gjelder fra kjøpstidspunkt opp til i neste 24 timer.
Med denne avtalen kan kunden bestille en parkeringstjeneste for sin sykkel. Detaljert bruksanvisning for å inngå denne avtalen, vilkår for bruk, priser og liste over sykkelhoteller hvor denne avtalen gjelder, finner kunden i appen.
Fredrikstad kommune sin kundeservice svarer på spørsmål angående avtalen og tjenestene som tilbys gjennom appen.
Fredrikstad kommune, Innbyggerdialog: 69 30 60 00
Fredrikstad kommune, Parkering og transport: 69 30 61 00
Servicetelefon parkering: + 47 47795000
E-post: parkering@fredrikstad.kommune.no
Fredrikstad 17.02.2025
Slettet utgåtte avtaler fra vilkårene den 22.06.2025